Pēdējās desmitgadēs Eiropas Savienība ir aktīvi strādājusi pie vides aizsardzības iniciatīvām, un viena no tām ir emisiju standartu ieviešana automašīnām. EURO 5 standarts nosaka stingras prasības attiecībā uz automašīnu izmešu apjomu, regulējot tādas kaitīgas vielas kā oglekļa monoksīdu un slāpekļa oksīdus. Šīs prasības attiecas gan uz benzīna, gan dīzeļdzinējiem.

Bet kā tas ietekmē automašīnu īpašniekus? EURO 5 standarts ne tikai ietekmē jaunu automašīnu ražošanu, bet arī nosaka, kādas automašīnas drīkst piedalīties satiksmē. Tas ir sevišķi aktuāli šobrīd, kad arvien vairāk pieaug interese par gaisa kvalitātes uzlabošanu pilsētās. 

Rakstā aplūkosim, ko šis standarts nozīmē praktiskā ziņā, un kā tas ietekmē ikvienu autovadītāju.

Kas ir EURO 5 standarts?

EURO 5 ir Eiropas Savienības emisiju standarts, kura mērķis ir samazināt automašīnu radīto gaisa piesārņojumu un uzlabot vides kvalitāti. Šis standarts tika ieviests 2009. gadā, un tas nosaka maksimāli pieļaujamo kaitīgo vielu emisiju robežas transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinējiem. Tas aptver tādas vielas kā:

  • Cietās daļiņas (PM), kas izraisa elpošanas sistēmas slimības.
  • Oglekļa monoksīds (CO), kas ir toksisks un pasliktina gaisa kvalitāti.
  • Slāpekļa oksīdi (NOx), kas veicina skābo lietu un smoga veidošanos.

Šis standarts attiecas gan uz benzīna, gan dīzeļdzinēja transportlīdzekļiem, tādējādi aptverot lielāko daļu transportlīdzekļu, kas piedalās ceļu satiksmē.

Tas darbojas kā tehniskās prasības transportlīdzekļu ražotājiem, uzliekot par pienākumu aprīkot automašīnas ar modernām tehnoloģijām, piemēram, cieto daļiņu filtriem un izplūdes sistēmām. Tā mērķis ir samazināt piesārņojumu, vienlaikus nodrošinot augstu transportlīdzekļu veiktspēju.

Atšķirības starp EURO 4 un EURO 5

EURO 5 ir ievērojami stingrāks nekā EURO 4. Galvenās atšķirības ir šādas:

  1. Samazināta cieto daļiņu emisija: Dīzeļdzinējiem cieto daļiņu robeža samazināta no 0,025 g/km līdz 0,005 g/km.
  2. Zemākas NOx emisijas: Dīzeļdzinējiem slāpekļa oksīdu emisija samazināta par gandrīz 20% salīdzinājumā ar EURO 4.
  3. Papildprasības aprīkojumam: Dīzeļdzinēju automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar DPF.
  4. Plašāka ietekme uz benzīna dzinējiem: Arī benzīna dzinējiem pievienotas stingrākas prasības attiecībā uz NOx un oglekļa monoksīdu.
mašīnu emisijas

Kāpēc EURO 5 standarts tika ieviests?

EURO 5 standarts tika ieviests, lai samazinātu transportlīdzekļu izraisīto gaisa piesārņojumu un uzlabotu sabiedrības veselību, regulējot tādu kaitīgo vielu kā slāpekļa oksīdu (NOx), cieto daļiņu (PM), oglekļa monoksīda (CO) un ogļūdeņražu (HC) emisijas. Latvijā šo standartu nozīme izpaužas, piemēram, tehniskās apskates emisiju pārbaudēs, potenciālu zemu emisiju zonu izveidē Rīgā un nepieciešamībā modernizēt salīdzinoši veco auto parku, jo gaisa kvalitāte Rīgas centrā norāda uz steidzamu nepieciešamību pēc tīrākiem transportlīdzekļiem un efektīvākām kontroles sistēmām.

Kā EURO 5 standarts ietekmē automašīnu īpašniekus?

EURO 5 standarts ietekmē ikvienu autovadītāju, jo tas nosaka stingrākas emisiju prasības transportlīdzekļiem. Šīs prasības attiecas gan uz jaunu automašīnu iegādi, gan uz esošo transportlīdzekļu uzturēšanu.

Emisiju prasības tiek kontrolētas tehniskajā apskatē, pārbaudot automašīnu atgāzu normas. Tehniskā apskate ikvienam transportlīdzeklim ir jāiziet reizi gadā, turklāt bez derīgas tehniskās apskates, nav iespējams iegādāties apdrošināšanu.

Jaunu automašīnu iegāde

Automobiļu ražotājiem, lai izpildītu EURO 5 prasības, ir jāievieš tehnoloģijas, kas samazina kaitīgo izmešu apjomu. Tas nozīmē, ka jaunie modeļi tiek aprīkoti ar:

  • Cieto daļiņu filtriem (DPF) dīzeļdzinējiem.
  • Efektīvākām izplūdes gāzu recirkulācijas sistēmām (EGR).
  • Modernākām katalizatora sistēmām benzīna dzinējiem.
jaunas mašīnas iegāde

Esošo transportlīdzekļu ekspluatācija

Lai gan nav obligāti jāpāriet uz EURO 5 standartiem atbilstošu automašīnu, daudzas Eiropas pilsētas ievieš zemas emisijas zonas, kurās vecākiem transportlīdzekļiem piekļuve var tikt ierobežota. Tas var piespiest īpašniekus apsvērt jaunas automašīnas iegādi.

Kā pārbaudīt, vai jūsu automašīna atbilst EURO 5 standartam?

Lai noskaidrotu, vai jūsu automašīna atbilst EURO 5 standartam, iespējams izmantot vairākas metodes:

VIN numura pārbaude un dokumentācija

VIN (Vehicle Identification Number) ir unikāls automašīnas identifikācijas numurs, kas norādīts transportlīdzekļa dokumentos un uz pašas automašīnas. Šo numuru var izmantot, lai noteiktu automašīnas izmešu atbilstību standartiem. EURO 5 standarta atbilstības informācija bieži tiek iekļauta tehniskajā pasē vai reģistrācijas dokumentos, kur norādīts emisijas standarts (piemēram, “EURO 5” vai “EU5”).

Pieejamie tiešsaistes rīki un datubāzes

Vairākas mājaslapas un tiešsaistes datubāzes piedāvā iespēju pārbaudīt transportlīdzekļa emisiju standartu, ievadot VIN numuru vai transportlīdzekļa izlaiduma gadu un dzinēja tipu. Daži no populārākajiem rīkiem ir autoražotāju oficiālās mājaslapas un neatkarīgās datubāzes. Jāpievērš uzmanība tam, ka EURO 5 parasti attiecas uz automašīnām, kas ražotas pēc 2009. gada septembra.

EURO 5 salīdzinājumā ar jaunākajiem standartiem

Automašīnām, kas atbilst EURO 6 standarta prasībām, būs atļauts iebraukt tīrā transporta zonās līdz pat 2035. gadam, kas ir piecus gadus ilgāk nekā transportlīdzekļiem, kas atbilst EURO 5 standartam. Līdz tam laikam jau sagaidāma nākamā emisiju regula – EURO 7 standarts, lai gan pašreiz vēl nav informācijas par to, kad tieši šis standarts ir sagaidāms.

Apkopojot svarīgāko — EURO 5 standarts ieviesa stingrākas prasības transportlīdzekļu izmešiem, būtiski samazinot gaisa piesārņojumu. Automobiļu īpašniekiem ir svarīgi zināt, vai viņu transportlīdzeklis atbilst šīm prasībām, ko var pārbaudīt, izmantojot VIN numuru un tiešsaistes datubāzes. 

Back To Top