11111

Miegainība pie auto stūres: drauds Tavai veselībai

Miegainība pie auto stūres

Ikviens, kas ikdienā pārvietojas ar sabiedrisko transportu, zina, cik ļoti karstā laikā tajā nāk miegs. Arī tie, kas ikdienā pārvietojas ar savu privāto transportu, sēžot pie stūres ir jutušies miegaini. Lai arī noguruma un miegainības līmeni ar kādu konkrētu mērinstrumentu izmērīt nevar, braukšana tādā stāvoklī ir bīstama.

ASV vien miegainība pie stūres katru gadu izraisa 328 000 autoavāriju. Latvijā šis jautājums tik detalizēti nav pētīts, tomēr saskaņā ar CSDD 2012.gada kampaņu “Apstājies pirms atlsēdzies”, cēlonis nav zināms apmēram 30% autoavārijām ar letālām sekām, un ir pilnīgi iespējams, ka izraisītājs varētu būt nogurums. Turklāt bieži vien nogurums nodara lielāku ļaunumu citiem satiksmes dalībniekiem, bet pats autovadītājs negūst nozīmīgas traumas, jo ir aizmidzis un atslābinājies.

Kas izraisa nogurumu pie stūres?

  • Nepietiekams miega daudzums – guļot vien 6 stundas CSN risks palielinās 3 reizes!
  • Medikamentu blaknes – noteikti pirms jaunu medikamentu lietošanas rūpīgi izlasi lietošanas instrukciju un konsultējies ar ārstu.
  • Alkohols – arī lietojot pavisam nelielos daudzumos, nepārsniedzot atļauto koncentrāciju asinīs un izelpā, alkohols izraisa nogurumu.
  • Ilgstošs nomoda periods – esot nomodā vairāk par 18 stundām, Tava reakcija ir līdzvērtīga kā atrodoties 0.8 promiļu reibumā.
  • Pārlieku garas darba stundas.
  • Braukšana vienatnē, it sevišķi nakts stundās.

Kā izvairīties no aizmigšanas pie stūres?

Protams, vislabākais veids, kā neaizmigt pie stūres, ir izvairīties no iepriekš minētajām situācijām, tomēr, ja izvairīties nav iespējams, šeit apkopoti pāris padomi, kā miegainību novērst.

  • Plānošana un pienācīga sagatavošanās pirms došanās ceļā. Ja jāmēro lieli attālumi, tad tam jāsagatavojas – laicīgi jāuzpilda degviela, jāpārbauda riepu spiediens un jāuzpilda visi citi nepieciešamie šķidrumi, lai nebūtu jāaizkavējas un tas jādara pēdējā brīdī. Noteikti vajadzētu pārbaudīt arī to, vai ir derīga auto apdrošināšana. Ja apdrošināšanas termiņš ir beidzies, izmantojot octa kalkulatoru, iespējams to ātri un vienkārši atjaunot.
  • Pirms braucieniem savu laiku vajadzētu plānot tā, lai varētu laicīgi doties pie miera un labi izgulēties, savukārt, ja neizdodas agri doties gulēt, ir iespējams arī mosties nedaudz vēlāk. Ja pie stūres sēdīsies neizgulējies, būsi ne vien miegains, bet arī aizkaitināts, uztraukts un daudz neuzmanīgāks.
  • Kontrolē ēšanu un dzeršanu, brauciena laikā ieplānojot daudzas mazas uzkodas, kas nodrošinās vajadzīgo enerģijas līmeni un remdēs izsalkumu, savukārt liela un pamatīga maltīte tikai padarīs Tevi miegainu. Lai izvairītos no noguruma, brauciena laikā ieteicams lietot kofeīnu saturošus dzērienus, piemēram, kafiju. Var lietot arī enerģijas dzērienus, tomēr jāatceras, ka tie nav pārāk veselīgi.
  • Svarīgi ir pievērst uzmanību salona gaisa temperatūrai. Kā jau iepriekš minēts, izteikti augsta temperatūra rada miegainību, tādēļ nevajag baidīties izmantot kondicionieri. Salonu veiksmīgi atvēsināt un ielaist tajā svaigu gaisu var arī  atverot auto logus.
  • Nodrošinot izklaidi, arī iespējams izvairīties no aizmigšanas, jo ilgstoša koncentrēšanās vienā punktā pastiprina miegainību. Pretēji populāram viedoklim, vadītājam ir plašas izklaides iespējas – mūzikas klausīšanās, sarunas ar pasažieriem ir vien dažas no tām, taču tas jādara uzmanīgi, lai nenovērstos no ceļa, bet tikai mazinātu miegainību.
  • Ja neviens no iepriekšminētajiem variantiem nepalīdz, nepieciešams apstādināt auto tam paredzētajā vietā un 20 minūtes nosnausties un pēc tam iedzert kafiju. Tas palīdzēs atgūt spēkus un modrību.
Elīna Strepetova

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*