11111

Kādi nosacījumi jāņem vērā velosipēdistiem, lai veiksmīgi iekļautos satiksmē?

Kādi nosacījumi jāņem vērā velosipēdistiem

Bieži nākas novērot uz ielas vai lasīt internetā par kārtējām konfliktsituācijām starp dažādām satiksmes dalībnieku grupām. Autobraucējiem traucē velosipēdisti, velosipēdistiem traucē gājēji un autobraucēji, savukārt gājēji ir neapmierināti ar velobraucēju uzvedību uz ietves. Lai gan veloceliņu tīklu mūsu valstī nevar salīdzināt, piemēram, ar Nīderlandi, kur velosipēds ir primārais cilvēku pārvietošanās līdzeklis, katru gadu tiek gan izveidoti jauni, gan atjaunoti esošie veloceliņi, kā arī izveidotas rekomendējošās velojoslas uz brauktuvēm un pat veiktas dažādas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos.

Lai pievērstu uzmanību infrastruktūras uzlabošanas jautājumiem, Rīgā tiek rīkots ikgadējs velobrauciens “Kritiskā masa”. Tā laikā milzīgs daudzums velobraucēju dodas izbraucienā pa Brīvības ielu, ignorējot ceļu satiksmes noteikumus.

Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcija 2019. gada aprīlī nākusi klajā ar kampaņu “Tuvāk NĒ!”, kas radīta, lai mudinātu autovadītājus ievērot drošu distanci un negrūst velobraucējus ceļu apmalēs vai grāvjos. Pilsētas satiksmē droša distance ir vismaz 1m, savukārt ārpus pilsētas, braucot ar ātrumu virs 70 km/h – vismaz 1,5m.

Svarīgākie noteikumi, kas jāzina, lai pārvietošanās ar velosipēdu dzīvā satiksmē būtu droša:

Velosipēda vadītāja apliecība

Šis dokuments ir obligāts ikvienam velobraucējam, kas pārvietojas pa brauktuvi, tai skaitā arī veloceļu un velojoslu. Tas apliecina, ka konkrētais vadītājs ir veiksmīgi nokārtojis CSDD izveidoto testu par ceļu satiksmes noteikumiem, un ir gatavs droši piedalīties satiksmē. Apliecību iespējams iegūt no 10 gadu vecuma. Taču, ja velobraucējam jau ir kāda cita transportlīdzekļa vadītāja apliecība, šo dokumentu atsevišķi neizsniedz.

Velosipēda reģistrācija

Lai gan velosipēdu reģistrācija CSDD nav obligāta prasība, tas var palīdzēt gan vieglāk atrast velosipēdu, ja tas nozagts, kā arī nepieciešamības gadījumā atrast velosipēda īpašnieku, ja, piemēram, noticis kāds ceļu satiksmes negadījums, bet pats braucējs no notikuma vietas aizbēdzis.

Velosipēda un braucēja redzamība

Bieži vien, īpaši diennakts tumšajā laikā, negadījumu iemesls ir tieši saistīts ar to, ka autovadītājs velobraucēju nav redzējis, jo aprīkojumā nav izmantoti ne lukturi, ne atstarojoši elementi. Velosipēdam jābūt aprīkotam ar gaismām un atstarotājiem – priekšpusē — baltu, aizmugurē — sarkanu, abos sānos (riteņu spieķos) un pedāļos (priekšpusē un aizmugurē) — diviem oranžiem (dzelteniem). Arī pašam braucējam būtu vēlams izvēlēties košas krāsas apģērbu ar atstarojošiem elementiem.

Velosipēda tehniskais stāvoklis

Pirms došanās satiksmē vajadzētu pārliecināties, ka velosipēds ir gatavs braukšanai – bremzes strādā, ķēde ir ieeļļota un nost nekrīt, riepas piepumpētas un skaņas signāls arī darbojas.

Braucēja drošības aprīkojums

Lai gan ķiveres valkāšana ir obligāta līdz 12 gadu vecumam, tomēr savai drošībai būtu ietaicams ķiveri valkāt arī pieaugušiem velobraucējiem. Tāpat var noderēt gan velosipēda, gan dzīvības apdrošināšana kā drošības spilvens, ja notiek kas neparedzēts.

Izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos

Noteikti regulāri jāseko līdzi satiksmes noteikumu izmaiņām, kas attiecas tieši uz velobraucējiem. Piemēram, tagad nenokāpjot no velosipēda ir iespējams šķērsot neregulējamās gājēju pārejas ar nosacījumu, ka braukšanas ātrums nepārsniedz gājēju iešanas ātrumu. Velosipēdu vadītājiem primāri jāpārvietojas pa veloceļu vai velojoslu. Ja tāda nav, tad pa brauktuves labo malu, ietvi braukšanai izmantojot vien tad, ja braucējs ir bērns, vai arī, ja braucējs nav pārliecināts par iekļaušanos satiksmē uz brauktuves, bet cita veida infrastruktūra nav pieejama, ar noteikumu, ka netiek traucēta gājēju kustība.

Elīna Strepetova

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*