11111

Kā rīkoties, ja ārzemēs nepieciešama palīdzība

Kā rīkoties ja ārzemēs nepieciešama palīdzība

Tu esi devies brīnišķīgā ceļojumā un viss rit lieliski. Lidojums nav aizkavējies, bagāža nav nozaudēta. Pat cilvēki, kurus satiec, šķiet laimīgi. Viss ir perfekti, līdz brīdim, kamēr saproti – esi palicis bez dokumentiem vai citām vērtīgām mantām. Un panika var sākties.

Svarīgu ceļošanas dokumentu, piemēram, pases, autovadītāja apliecības vai aviobiļetes pazaudēšana ir ļoti izplatīta, tomēr biedējoša pieredze. Tā kā šie dokumenti ir vitāli nepieciešami, lai turpinātu ceļojumu vai atgrieztos mājās, to nozaudēšana var radīt nopietnus sarežģījumus. Par laimi, ir veidi, kā šādas situācijas atrisināt.

Nozaudēta aviobiļete

Ja esi nozaudējis savu aviobiļeti, vari būt mierīgs – pateicoties digitālajam laikmetam, Tev aizvien vēl vajadzētu būt iespējai tai piekļūt izmantojot viedtālruni, datoru vai planšeti. Turklāt, informācija, visticamāk, jau ir saglabāta aviokompānijas datu bāzē, un viss, kas nepieciešams, ir identifikācijas dokuments. Sazinies ar aviokompāniju, lai pa to pārliecinātos.

Nozaudēta pase vai personas apliecība

Ja nozaudēta pase vai personas apliecība, problēma ir lielāka, jo bez šiem dokumentiem nav iespējams izbraukt no valsts. Šādā situācijā jādodas uz Latvijas pārstāvniecību vai pie Goda konsula, lai noformētu atgriešanās apliecību. Apliecības izgatavošana maksā 15 eiro. Ja kopā ar dokumentu pazaudēta vai nozagta arī nauda, tad šie izdevumi būs jāsedz pēc atgriešanās Latvijā.

Ja valstī, kurā atrodaties, Latvijas pārstāvniecības nav, jāvēršas citas Eiropas Savienības valsts pārstāvniecībā. Pirms tam ieteicams sazināties ar Ārlietu Ministriju, kas sniegs informāciju, uz kuru pārstāvniecību labāk doties. Šajā gadījumā tiks izsniegts Ārkārtas gadījumu ceļošanas dokuments, kā izmaksas atkarīgas no konkrētās pārstāvniecības.

Gan atgriešanās apliecība, gan Ārkārtas gadījumu ceļošanas dokuments derīgs tikai, lai atgrieztos Latvijā – ceļot uz citām valstīm ar to nav iespējams. Pēc atgriešanās Latvijā izsniegtie pagaidu dokumenti ir jānodod Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un jānoformē jauna pase vai eID karte.

Nozaudēta vai nozagta nauda

Ja nozagta vai pazaudēta nauda, taču pieejams telefons un pase, jāsazinās ar tuviniekiem vai draugiem, kas varētu šajā situācijā palīdzēt. 

Ja kopā ar naudu nozagta vai pazaudēta arī pase vai eID karte, jāsazinās ar Ārlietu Ministrijas konsulāro departamentu vai jāvēršas tuvākajā Latvijas pārstāvniecībā.

Ārlietu Ministrija nodrošina palīdzību ārkārtas situācijās – tiek iegādāta lētākā aviobiļete, ar kuru persona var atgriezties dzimtenē. Parasti šim mērķim nepieciešamā naudas summa jāatmaksā trīs mēnešu laikā.

Kā pasargāt sevi?

Lai arī vienmēr ceļošana saistās tikai ar tiem labākajiem nodomiem, tomēr neviens nav pasargāts no negaidītiem pavērsieniem. Daudzus riskus var mazināt vai novērst, iepriekš sagatavojoties. Pirms došanās ceļā noskaidro, vai valstī, uz kuru plāno doties, ir Latvijas pārstāvniecība vai Goda konsuls. Pārliecinies arī, ka Tev ir ceļošanai derīgi dokumenti. Drošības apsvērumu dēļ ieteicams arī reģistrēties konsulārajā reģistrā. Tas nepieciešams, lai Ārlietu ministrija vajadzības gadījumā varētu sazināties ar personu un sniegt palīdzību.

Ceļojot noderīga ir arī ceļojumu apdrošināšana. Tā ietver dažādus riska segumus – ne tikai  palīdzību nozagtu mantu gadījumā, bet arī, ja radušies veselības sarežģījumi, aizkavējies lidmašīnas reiss, sabojāta bagāža. Apdrošināšanas polise mazinās uztraukumu neparedzētās situācijās un segs arī materiālos zaudējumus.

Drošākai ceļošanai var izmantot Ārlietu Ministrijas izveidoto mobilo aplikāciju “Ceļo droši”, kur atrodami ieteikumi un brīdinājumi, ceļojuma plānotājs, kā arī Latvijas pārstāvniecību un Goda konsulu kontaktinformācija.

Elīna Strepetova

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*