11111

Gājēju netikumi, kas traucē autovadītājiem

Gājēju netikumi, kas traucē autovadītājiem

Nav noslēpums, ka starp gājējiem un autovadītājiem, riteņbraucējiem un gājējiem, kā arī autovadītājiem un riteņbraucējiem pastāv diezgan saspīlētas attiecības, jo nereti viens otru redz kā traucēkli vai tādu, kas neievēro noteikumus un neciena citus satiksmes dalībniekus. Turklāt daudzi no mums ikdienā izbauda vairākas, ja ne pat visas no šīm lomām, piedzīvojot to, cik viegli vai grūti ir būt par šoferi, gājēju vai velosipēdistu. Taču šajā rakstā mazliet tuvāk apskatīsim to, kas autovadītājus visvairāk kaitina un traucē tieši gājēju uzvedībā.

Kā liecina Valsts policijas statistika, pagājušajā gadā kopumā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 148 cilvēki, un 50 no tiem bijuši gājēji. Tas nozīmē, ka vismaz daļā šajos negadījumos kā vainīgais tika atzīts šoferis. Izraisot negadījumu, vainīgo autovadītāju no zaudējumiem, kas radīti trešajai personai un tās mantai pasargā OCTA polise. Tieši tādēļ tā ir noteikta kā obligātā apdrošināšana un bez tās ceļu satiksmē piedalīties aizliegts.

Sabiedrībā nereti tiek runāts par gājēju uzvedību uz ceļiem, satiksmes noteikumu ievērošanu/neievērošanu, kā arī attieksmi pret citiem satiksmes dalībniekiem. Diemžēl, nereti gadās gan dzirdēt, gan arī lasīt internetā negatīvus komentārus un strīdus par to, kuram tad īsti pieder ceļš.

Gājēji ir tie, par kuriem visbiežāk sūdzas tieši autovadītāji, un šīs abas puses cenšas pārliecināt citus un viens otru, ka tieši viņi ir svarīgāki satiksmes dalībnieki. Taču, protams, kā mēs visi zinām, ceļu satiksmes noteikumi attiecas uz ikvienu, un mums visiem ir jābūt vienlīdzīgiem, lai izvairītos no traģiskām sekām. Tomēr ir vairāki aspekti, kurus autovadītāji, tai skaitā, taksisti, braukšanas instruktori un citi šoferi, kas ikdienā brauc bieži, uztver kā traucējošus un pat nesaprotamus gājēju uzvedībā. 

Izplatītākie gājēju netikumi

  • Sabiedriskā transporta tuvums. Šajās zonās gājēji mēdz rīkoties neapdomīgi, mainot pārvietošanās virzienu, vai pārgalvīgi šķērsojot ielu pat tam neatļautā vietā, jo redz, ka tuvojas autobuss, tramvajs vai cita veida sabiedriskais transports.
  • Mūzikas klausīšanās austiņās. Šī ir problēma, par kuru tiek runāts bieži, it īpaši, attiecībā uz vilciena sliežu šķērsošanu un atrašanos to tuvumā. Tāpat, protams, arī jebkurā citā situācijā, atrodoties pie ceļa, vai uz tā, autovadītājiem jābūt īpaši uzmanīgiem, jo austiņas novērš gājēju uzmanību un neļauj tiem laikus reaģēt riskantās situācijās.
  • Tirdzniecības vietu un kultūras iestāžu tuvums. Līdzīgi kā autobusu un citu pieturu teritorijās, arī pie citām sabiedriskām vietām gājēji mēdz zaudēt uzmanību un uzvesties ne tikai nepieklājīgi pret citiem satiksmes dalībniekiem, bet arī pārgalvīgi, radot bīstamas situācijas. Piemēram, ceļa šķērsošana tam neatļautā vietā, nepārliecinoties, vai tuvumā nav braucošu transportlīdzekļu.
  • Nerēķināšanās ar transportlīdzekļu braukšanas ātrumu. Ir situācijas, kad gājēji, vēloties šķērsot ielu, sāk to darīt, nepārliecinoties, ka transportlīdzeklis, kas tuvojas, paspēs laikus nobremzēt. Īpaši bīstama šāda rīcība ir rudens un ziemas sezonā.
  • Ceļa šķērsošana starp automašīnām. Nereti gadās, ka sastrēgumos vai pie luksoforiem un pagriezieniem, kad mašīnas apstājušās viena aiz otras, gājēji steidz šķērsot ielu, mērojot ceļu starp stāvošajiem auto. Šāda uzvedība ir riskanta, jo šoferis var laikus nepamanīt gājēju, it īpaši, ja iestājies diennakts tumšais laiks.
  • Krustojumu šķērsošana. Ak, mūžam steidzīgie gājēji! Kurš gan no mums nav redzējis situācijas, kad, it īpaši Rīgā, cilvēki šķērso ceļu pie “sarkanā”. Nav vērts riskēt ar savu un citu cilvēku veselību un dzīvību, lai ietaupītu dažas sekundes laika.
  • Pārvietošanās bez atstarotājiem. Šī, iespējams, ir viena no populārākajām problēmām uz ceļiem gājēju vidū. Tā ne tikai traucē šoferiem cilvēkus saskatīt, bet arī apdraud pašu gājēju drošību. Turklāt ne visi saprot to, ka atstarotāji nepieciešami gan ārpus pilsētas, gan arī uz ielām, kur ir apgaismojums.
Elīna Strepetova

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*