Kas ir OCTA un “ko tā ēd”?

manapolise-spring

Nesen Auto asociācija nāca klajā ar jaunāko statistiku auto tirdzniecības jomā. Un tā skaidri parāda, ka Latvijā ik dienas pieaug CSDD reģistrēto transportlīdzekļu skaits. Ja šie automobīļi plāno pārvietoties pa Latviju, tad tiem obligāti nepieciešama OCTA. Tādēļ likumsakarīgi, ka šis ir arī viens no populārākajiem apdrošināšanas veidiem. Taču vienlaikus mūsu pieredze liecina, ka šīs polises pircēji nereti ir ļoti vāji informēti par to, kādas priekšrocības un garantijas šī polise sniedz tās īpašniekam.

Reģistrējot savu auto un iegādājoties  polisi, nereti auto īpašniekiem rodas virkne jautājumu –  kas pēc būtības ir OCTA, kur tā darbojas, kāpēc vispār nepieciešama, kur labāk polisi iegādāties, kas nosaka tās cenu, kādus riskus šī polise  sedz, kādā teritorijā tā darbojas vai kam galu galā zvanīt, ja noticis ceļu satiksmes negadījums? Viena daļa zina vai cenšas rast atbildes uz šiem jautājumiem, kamēr citi vienkārši samierinās ar faktu, ka mūsu valstī šādas polises esamība ir obligāta, iegādājas polisi pēc saviem ieskaties un brauc.

Sāksim ar to, kas ir OCTA un kam tā nepieciešama? Tā ir Sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšana un to regulē LR likumdošana. Apdrošināšanas polise jeb standartlīgums tiek noslēgts tikai Latvijas Republikā reģistrētiem transportlīdzekļiem, un likums nosaka, ka transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē, OCTA polise ir obligāta. Polises mērķis ir segt zaudējumus, ko ceļu satiksmes negadījuma rezultātā transportlīdzekļa vadītājs ir nodarījis citas personas veselībai vai īpašumam. Turklāt tikai retais šīs polises īpašnieks zina, ka tā sedz arī morālā kaitējuma kompensāciju, ko cietušais var pieprasīt no negadījuma izraisītāja.

Šobrīd Latvijā OCTA piedāvā 9 apdrošinātāji: BTA Insurance Company” SE, Seesam Insurance AS” Latvijas filiāle, If P&C Insurance AS Latvijas filiāle, BALTA AAS, PZU Lietuva UAB DK Latvijas filiāle, Gjensidige Baltic AAS, ERGO Insurance SE Latvijas filiāle, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group Latvijas filiāle, Baltikums AAS un Baltijas Apdrošināšanas Nams AAS. Manapolise.lv saviem klientiem piedāvā visu apdrošinātāju cenu aprēķinu un salīdzinājumu savā kalkulatorā, tādējādi sniedzot iespēju iegādāties polisi par izdevīgāko cenu. Tomēr daudziem mūsu klientiem rodas jautājums – kādēļ cenas dažādās kompānijas tik ļoti atšķiras?

OCTA prēmijas apmērs ir atkarīgs no katra apdrošinātāja noteiktajiem kritērijiem – atbilstoši transportlīdzekļa veidam, vecumam, jaudai, izmantošanas mērķim, īpašnieka apdrošināšanas vēsturei un citiem risku ietekmējošiem faktoriem, kā arī ņemot vērā  transportlīdzekļa Bonus Malus klasi. Visi šie kritēriji tad arī ir aprēķinātās prēmijas apmēra pamatā. Un tādēļ, ja transportlīdzeklim mainās īpašnieks, iegādājoties jaunu polisi, tās cena mainās.

Visvairāk jautājumu auto īpašniekiem rodas par OCTA darbības teritoriju. Un nereti tas izraisa pārpratumus, cik tālu ar automašīnu drīkst pārvietoties, vai OCTA ir spēkā Latvijā vai tikai Baltijas valstīs, vai varbūt pat visā Eiropā? Diemžēl bieži vien automašīnu īpašnieki nav informēti, ka likums nosaka – jebkura OCTA polise neatkarīgi no tās termiņa ir spēkā visās Eiropas Ekonomikas zonas valstīs (vienīgi ir BTA paralēli Eiropas teritorijai klientiem piedāvā iespēju iegādāties civiltiesisko transportlīdzekļa apdrošināšanu par zemāku cenu, ja klients brauc tikai Baltijas valstu teritorijā). Tas nozīmē, ka iegādājoties OCTA polisi Latvijā, tās īpašnieks būs pasargāts pret civiltiesisko atbildību arī Lietuvā, Igaunijā, Austrijā, Beļģijā, Čehijā, Dānijā, Francijā, Grieķijā, Itālijā, Īrijā, Kiprā, Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē, Luksemburgā, Maltā, Nīderlandē, Portugālē, Polijā, Serbijā, Slovākijā, Slovēnijā, Somijā, Spānijā, Vācijā, Ungārijā, Zviedrijā, Šveicē, Lihtenšteinā, Īslandē, Norvēģijā, Andorā, Bulgārijā, Horvātijā un Rumānijā.

Turklāt, ja plānots braukt uz Albāniju, Bosniju un Hercegovinu, Baltkrieviju, Izraēlu, Irānu, Krieviju, Maroku, Moldovu, Maķedoniju, Melnkalni, Tunisiju, Turciju vai Ukrainu, auto īpašniekam ir iespēja jāiegādāties Zaļo karti, kas ļauj pilntiesīgi piedalīties ceļu satiksmē šajās valstīs.

Runājot par to, vai polise ir jāņem līdzi, tad, neskatoties uz to, ka daudzi autovadītāji vēl ieraduma vai drošības sajūtas dēļ savu OCTA polisi joprojām pārvadā automašīnā papīra formātā, Latvijas teritorijā tas vairs nav obligāti, jo ieraksts par spēkā esošu apdrošināšanas polisi ir reģistrēts Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datu bāzē (LTAB), tāpēc Ceļu policija, CSDD un citas institūcijas polises esamību var pārbaudīt elektroniski. Tomēr dodoties uz ārzemēm, OCTA polises izdrukai gan vienmēr jābūt līdzi, jo citu valstu ceļu policistiem Latvijas polišu reģistrs nav pieejams.

Aicinām vienmēr laikus atcerēties atjaunot savu OCTA, jo par braukšanu bez tās LR likumdošanā paredzēts administratīvais sods 85 līdz 114 eiro apmērā un tiek piešķirti divi soda punkti. Turklāt izraisot ceļu satiksmes negadījumu bez OCTA polises, vainīgai pusei būs jāsedz cietušai personai nodarītie morālie un materiālie zaudējumi, kas pat maza starpgadījuma rezultātā bieži vien būtiski pārsniedz OCTA polises prēmijas apmēru.

Kopsavilkumā vēlreiz:

  • OCTA polise ir obligāta, transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē
  • Visu apdrošinātāju OCTA polises ir spēkā Eiropas teritorijā (arī Latvijā, Lietuvā, Igaunijā)
  • Polisi var iegādāties uz sev vēlamo termiņu 3, 6, 9 vai 12 mēnešiem
  • Polises izdruka nav jāved līdzi Latvijas teritorijā

ManaPolise.lv iesaka laicīgi iegādāties apdrošināšanu un braukt droši!

admin